torsdag 19 januari 2012

Debatt i barometern

Satt och läste gårdagens tidning och såg på sista sidan en krönika av Anna Bjurström där hon berättar att när hon kom till Saudiarabien så fick hon från cirka 12 års ålder ha en abaya och en hijab på sig för att det var deras seder och bruk. Så långt allt väl. Men sen så tycker hon att när dessa människor kommer hit så ska de inte behöva ta seden dit de kommer och bry sig om vad vi har för kultur och vad vi har för seder. Detta kan jag bli lite störd på för att jag anser faktiskt att man kan försöka att ta till sig den nya kulturen. Självklart är jag medveten om att vi ska lära av varandra och lyssna och förstå varandra, att vi ska låta alla ha sina seder och bruk för det berikar samhället. Men vad jag stör mig på i den här debatten är att vi inte får ha några som helst villkor. T ex så var det en kvinna som ville läsa till lärare för ett tag sedan, problemet var att hon hade burka alltså en dräkt som täcker hela ansiktet. Och det blev ett väldigt rabalder om att hon självklart skulle få ha detta för att det tillhörde hennes religion och att hon har lika stor rätt att bära det som vi bär jeans. MEN jag ser en del problem med detta. T ex när hon ska göra en tenta så ska hon kunna identifiera sig och hur ska hon kunna bevisa att det faktiskt är hon bakom sin burka om hon inte tar av sig den? Det kan vara vem som helst där bakom och som gör tentan åt henne. Vad får hon för utbildning då? Och likadant om man kunde ta sig runt den problematiken med utbildningen så ska hon ut på skolorna. Jag kan bara tala för mig själv men jag skulle aldrig någonsin lämna mina barn till någon som jag inte ser är samma person. Visst man hör på rösten och liknande men jag skulle känna mig fruktansvärt illa till mods att lämna Tuva till en människa jag inte ser ansiktet på. Och hur ska denna kvinna lära mitt barn ansiktsuttryck, mimik och kunna visa henne att nu är jag glad, ledsen eller arg med hjälp av ansiktet? Det jag vill ha sagt med detta är att jag tycker absolut att alla har rätt att bära vad de vill men jag tycker också att man ska vara öppen för att vissa yrken kan vara stängda då. Men bara om man har Niqab eller burka. För ser man ansiktet som med andra slöjor ( se nedan ) så ser jag inga som helst problem med det! Vill kvinnorna bara ha det själva så tycker jag att det är jätte bra! Likaväl som jag vill kunna bära mitt pentagram för att det är en religiös symbol för mig.
Det Anna Bjurström menar också är att Jan Björklund tycker att man ska diskutera ett förbud mot heltäckande slöja och idiotförklarar honom och tycker att det fria samhället skulle få betala ett högt pris för detta. Håller fullkomligt med om att man inte ska förbjuda det! MEN som jag sa innan så måste det finnas restriktioner när det är lämpligt att använda det och inte som t ex som förskollärare.
Var bara lite funderingar som jag hade och jag kände att jag ville skriva ner. För detta ser jag mer som en dagbok och det är roligt för mig att kunna se tillbaka på mina egna tankar och funderingar. Så ni som tar illa vid er vad jag skriver får gärna berätta det och ni som håller med får gärna säga det. Men om ni bara vill komma med personliga påhopp så undanbedes de tacksamt!

4 kommentarer:

  1. Jag håller med dig. Det är verkligen en viktig fråga. Det borde finnas tydliga klädkoder för yrken så som förskolelärare och lärare. Exempelvis är det inte lämpligt att komma i kort kjol och urringat linne när man arbetar med små barn. Det är heller inte lämpligt tycker jag att komma för spaklad eller höga klackar som vissa har.

    Det är en hel del "regler" när man arbetar med barn. :)

    // Linn

    SvaraRadera
  2. Fast vad många inte vet är att Burqa och Niqab är ett ytterplagg. Inget man har på sig inne så problemet om legitimering finns egentligen inte... Särskilt inte om man läser den här kvinnans blogg: http://inteutanminniqab.blogg.se/2010/march/ute-i-samhallet.html

    SvaraRadera
  3. Jag skulle fortfarande inte vilja lämna Tuva till någon som jag inte ser ansiktet på. Plus att det faktiskt finns förskolor som bara är utomhus.

    SvaraRadera
  4. Förmodligen eller förhoppningsvis har ju även muslimer som bär heltäckande kläder en förståelse för vår kultur och en önskan om att trivas på jobbet. Särskilt om man har en pedagogisk utbildning där allt sånt ingår.

    Jag förstår verkligen hur du menar, det är inte det... Jag ville bara informera :) det kanske var dumt av mig, men du anar inte hur många jag stöter på i veckan där okunskapen är total och det är sånt som skapar fördomar och hat. Uscha. Men du är ju du, och du är ingen dum en :)

    SvaraRadera