måndag 12 december 2011

Gårdagens blogginlägg

Fick en underbar kommentar av en anonym igår när jag hade skrivit ner mina tankar efter sex and the city.

En del av kommentaren lyder:
Tycker att det är väldigt synd att du skriver som du skriver. Det är farligt skrivet. Du måste tänka på att du sårar väldigt många med det du skriver.
Du skriver att alla barn ska vara planerade. Nu är fallet inte så alltid att barn är planerade. Det innebär dock inte att dessa barn är mindre önskade eller älskade.


Och det var verkligen inte min mening att kliva någon på tårna och jag menar inte att såra någon. När jag skrev att i min ideal värld så skulle alla vara planerade så menar jag att det skulle bli så mycket lättare att ta besluten. Man slipper tänka på om man borde behålla barnet för det är långt ifrån alla barn som är oplanerade som är självklara bara för att man får plus på stickan utan det kan vara så att föräldrarna måste sitta ner och ta ett beslut med vetskapen om att det redan är en liten individ i kvinnan. Sen tror jag också så som anonym skriver att dessa barn varken blir mer eller mindre älskade och har man beslutat sig för att behålla barnet så är barnet planerat även om kanske inte början var det. Jag hoppas att jag inte sårat någon för mycket och jag skrev mest mina tankar som det var en dag i graviditeten när jag kände mig ledsen själv och väldigt sårbar och då kanske det kom fram ord som jag inte riktigt tänkt igenom.

Vill också säga att även om vår livssituation ser annorlunda ut idag än när vi bestämde oss för att skaffa Tuva och Leia inte påverkat oss ett dugg hur vi känner för våra små gryn. Familjen betyder allt och jag ger mina barn så mycket kärlek istället för dyra saker. Och jag hoppas att jag kan ge dem sunda värderingar och göra dem till självständiga, trygga människor.

Var rädda om er!!

8 kommentarer:

  1. Svårt att veta om menar underbart som irroni eller som ordet säger.

    Sen är det synd att du bara visar delen som var lite hårdare då jag och andra kan reagera med lessamhet på din idialiska värld. Visst var kanske hårt skrivet men det kom från mitt hjärta som jag kände det.

    Var dock jätte mycket annat i kommentaren som peppning till dig ju ;0))

    SvaraRadera
  2. Menar underbart som ordet säger, tyckte verkligen att det var bra och fint skrivet och alla som vill kan ju gå in och läsa det. Anledningen till att jag bara tog med den delen var för att just det kände jag att jag behövde förklara mig med och be ön ursäkt för. Inget illa menat med resten av kommentaren :)

    SvaraRadera
  3. Till "anonym". Vilka är alla "väldigt många" sårade som du refererar till i din förra kommentar?
    Sen tror jag tyvärr du har överanalyserat det som skrevs. Författaren skrev inte i sitt förra inlägg att ett oplanerat barn inte kunde bli älskat. Hon skrev att det vore en drömvärld att alla barn var planerade och älskade från första hjärtslaget, och du vet säkert att många står i valet och kvalet om abort, och då vågar/vill/kan man kanske inte tillåta sig att älska från just första hjärtslaget. Inlägget är dessutom en kommentar på ett avsnitt ur sex and the city, och om du sett serien så är du väl medveten om att Miranda är en av dessa kvinnor som inte vet hur hon ska göra, och därmed står i detta mycket prekära dilemma.

    Du skriver också i din förra kommentar att "döma välplanerade barn som perfekta stämmer inte heller med verkligheten." Jag kan inte förnimma mig att jag läst att författaren skrivit något sådant heller... Jag skulle jättegärna vilja se ett förtydligande för jag har svårt att se det du ser.

    Jag gillar dock peppet som jag ser i slutet. Rent statistiskt är det inte en idel lösning att skaffa ett barn till, men alla vet ju att statistik ljuger :)

    SvaraRadera
  4. Jag skrev vad jag kände väckte nått hos mig och den kompis som också läst det ok förvisso två stycken. Men vi är två i mängden som kan reagera då det är många barn där ute som inte är planerade men lika önskade och älskade.
    Jag skrev att det var Ett hårt inlägg det håller ja med om tyvärr skrev jag vad jag kände just då för känslorna bubblade i mig. Men jag står för mitt inlägg.
    Varför anonym? Liten by många munnar som pratar om saker och får för sig att känna en där av lite hemlig. Vill inte bli baktalad och bedömd som tror sig veta saker om mig.

    Exemplet som du menar Carina är inget bloggaren skrivit om jag ville bara relatera till att den islams världen är inte välplanerade barn utan mer älskade barn. Då det finns så många barn där ute som var är välplanerade önskade men ändå far så illa.

    Tack "vi" att du förstog mig lite trots min lite hårda framtoning.

    Lycka till med dina små gryn du är absolut den bästa mamman till dina barn. Och låt ingen få dig att känna annat. Sen herregud det finns många som skaffat barn med värre förutsättningar än ni och lyckats :0)
    Jag var arbetslös ju när jag fick mina 2 första och pappan pluggade gick utmärkt. Kärlek är en underskattad inkomstkälla!!

    SvaraRadera
  5. Ups står islams världen som då ska vara idealiska världen.

    SvaraRadera
  6. Jag förstår hur det känns när det bubblar upp inom en, det är svårt att hålla allt i styr. Så tack för att du ville förtydliga. Det känns som jag förstår mycket bättre nu. Jag tycker inte om att missförstå personer så jag frågar alltid :) Vill inte ogilla någon om det inte är befogat :)
    Du har självklart helt rätt om det du skriver ang. barns välmående, man önskar att alla barn fick den kärlek och omvårdnad de är värda.

    SvaraRadera
  7. Vill förtydliga en sak :0) bloggaren du kan kanske lita ut vem jag är om du vill. Kompisen känner inte dig vet inte vem du är utan fick en länk av mig för jag ville få reflektioner från annan som vet hur det är att vara gravid och föda ett ej planerat barn.

    Carina nej jag är inte som galen som jag verkar. Sällsynt att jag ens svarar på blogg inlägg. Känns lite som jag klampade till och halkade satte arslet i skiten här så nu blir det nog inga fler svar heller.

    SvaraRadera
  8. Nej! Fortsätt! Att få respons är ju det som gör det kul att blogga.

    SvaraRadera