torsdag 24 maj 2012

Skogstokig mamma, grävling och att fota en tvååring.



Morgonen började sisådär kan jag väl säga. Halv sex tyckte Leia att nu ska jaga vara vaken och böka lite medens jag försöker röra mig så lite som möjligt för att Tuva ska fortsätta sova. Det funkade inte alls kan jag säga så vid sex är hela familjen uppe och Jacke åker till jobbet. Men detta ska väl gå bra tänker jag, då hinner jag städa av lite, göra mig iordning, Tuva kan se på film och man kanske till och med kan få sitta på muggen i lugn och ro i fem minuter! NOT! Att jag aldrig lär mig att ha barn är inte som det ser ut på film. Så istället han jag precis göra mig iordning och sedan började Tuva lacka ur för att hon inte fick testa mitt smink. Tänkte att jag gör iordning henne lite fin och berättar vad fin hon är utan smink så kanske hon blir glad. Så jag gör henne fin med två tofsar och nya kläder som mormor köpt på Ullared ( tack käre gode gud för Ullared annars hade det ekat mkt tomt i våra garderober!). Så då var hon så nöjd och man såg att hon tyckte att hon var fin vilket jag vill föreviga på facebook. Vilket resulterade i denna fina bildserie;




Varför kan detta lilla barn aldrig vara stilla så att man kan ta kort på henne?! Jag vet att jag inte ska bli irriterad över en sån sak men vad sjutton jag vill ju ha fina kort på min tjej som jag kan titta på när jag blir gammal och grå. Så till slut så gav jag upp och släppte lös henne varpå hon sprang fram till skostället och kastade mina skor på dörren. Ja så fungerar vi här hemma, blir vi arga kastar vi skor haha

Detta glömdes ganska fort bort och jag fortsatte med mina små sysslor, typ torka kräks från golvet och bädda sängen. Tänkte vara snäll och säga till min lilla prinsessa om ett par minuter är det frukost så gör dig beredd på att slita dig ifrån filmen. Detta uppskattades inte! Så när frukosten var klar fick jag släpa in henne i köket och tvinga på henne förklädet så hon inte skulle skita ner sina fina ullaredskläder. Svetten börjar då sakta men säkert rinna på den stackars tjocka och redan varma mamman och det är hennes tur att lacka ur! Men sitt på röven och ät din frukost nu då Tuva!! vrålar jag i sann familjelivs-mamma anda. Varpå hon blir så jäkla sur på mig att hon tar sin flingskål och sular den i väggen så mjölk och flingor far i en enda stor tornado. Nu blir denna lilla mamma skogstokig på allvar och överväger att inte hämta den där lilla donnan på förskolan idag utan låta henne pilla naveln med de andra små barnen tills hennes far kommer hem. Så efter några fina svordomar som fick Tuvas öron att krulla sig fick hon i sig sin macka och lugnet lade sig igen.

Åhh jag måste också berätta att jag fick min käre make att skratta gott åt mig igår när han såg min snygga tejp på ryggen / arslet som sjukgymnasten satt dit. Och sedan ger han mig en liten kram bakifrån och säger att jag ser ut som en grävling! Så snäll är han!

 


// Familjen Skogstokig

4 kommentarer:

  1. Härligt det är med barn! kram gumman

    SvaraRadera
  2. Jag har ett tips! Läs boken relationskompetens av Jesper Juul och Helle Jensen och boken Barnsamtal av Emelie Kinge
    När du får tid och ork vill säga :P
    Pepp-kram!

    SvaraRadera
  3. Är inte riktigt kompis med Jesper Juul så länge inte Tuva kan prata. När man kan föra ett samtal med henne så kommer det att gå lättare, nu är det mest en monolog där hon härmar bilar eller en katt när hon tycker jag är för tråkig :P

    SvaraRadera
  4. Haha! Det är ju ett fantastiskt svar av Tuva att göra så. Vilken match det blir, jag menar, vad ska man som vuxen göra då? Härma andra djur eller transportmedel? Klockrent!

    SvaraRadera