onsdag 30 maj 2012

ICA Reklamfilm 2012 - Stigs inlägg i Hen-debatten

Jag höll på att skratta ihjäl mig när jag såg den nya ica reklamen idag! Den är säkert inte så ny egentligen men jag tittar inte vansinnigt mycket på tv då Tuva barrikaderar den med sina disneyfilmer så vet jag inte längre vad som är nytt och gammalt i reklamväg. Men nu är det så att jag såg denna reklamen och den var så klockren!!

För er som inte sett den se här!




Och för er som inte fattar det roliga så kommer en liten förklaring på ordet hen;

"Ordet 'hen' är ett könsneutralt pronomen som kan användas istället för hon eller han. Det kan till exempel användas om du inte kan eller vill definiera könet på den man syftar på. Vanlig böjning: hen, hens, henom."

Det är många genusfantaster som hoppar av lycka nu när detta lilla ord har kommit med i svenskan och skriker "Ja vad underbart nu kommer vi att bli så jämställda och barnen kommer att tro att de är hen och inte brandmän och prinsessor" med andra ord idioter hela högen. Och det tycker jag är så kul med den här reklamen! Den visar verkligen på att oavsett hur mycket vi säger eller skriver hen så ser vi fortfarande en liten pojke eller en flicka. Och ärligt talat vad gör det om pojkar tycker det är jättecoolt med traktorer och flickorna tycker om att leka med dockor? Det är ingen som tvingar dem att leka med dessa saker men de väljer de själva och likaså om en pojke väljer att leka med dockor, vad gör det?! Bara för att vi ska sträva mot ett jämställt samhälle där alla är lika värda och samma lön för lika arbete så behöver vi inte bli dumma i huvudet och tvinga pojkar in i dockrummet på förskolan och flickorna in bland bilarna. Låt barnen vara barn och låt dem leka med vad de vill och kalla dem för guds skull han eller hon!

Men! Nu ska jag vara lite motsägelsefull för jag vet en gång som hen skulle vara bra att ha. När vi skriver en facklig text till exempel. När vi ska skriva om någon som man inte vet könet på som de använde sig av i tidningen Skånskan om en bilolycka i Malmö:

"En person som färdades i en bil som krockskadades både fram och bak blev så pass illa skadad att hen fick föras till Universitetssjukhuset i Malmö i ambulans."

Då tycker jag att det är helt okej att använda sig av hen! Men inte när man träffar på kompisen i affären med barnen och säger "åhh vad hen har blivit stor!" Så löjligt så att jag kan spy.

Hahahahha och ännu roligare blev det när jag googlade på hen på bilder och det kom fram en jäkla massa höns. Nu tror jag att jag dör! Nu ska jag åka och hämta min höna på dagis! *Skrattar så tårarna sprutar* (och jag vet att hen betyder höna på engelska men det var så kul!)



//Familjen Hönapöna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar