onsdag 4 april 2012

Lite pirrig!

Idag är det inskolningssamtal på Tuvas förskola och jag kan inte låta bli att ha lite fjärilar i magen hihi! Det ska bli så kul att se hennes min när vi kommer in där och hur hon kommer att bete sig!

Jag har berättat för henne att vi kommer att gå till en förskola och träffa en fröken som heter Anna och att det kommer att vara mycket barn och leksaker där. Hon har nog inte riktigt förstått än vad som ska hända och hur ska hon kunna göra det, hon vet ju inte vad en förskola är! Vilket inte är så ovanligt för det vet inte hälften av de vuxna i Sveriges befolkning heller, men säger man dagis då fattar de tror de, jaha barnpassning säger de då. Ja, ja jag ska inte gå in på det men jag ska säga att det är så mycket mer än barnpassning!

Igår var jag förresten på föräldracafé och fick träffa ett gäng mammor och pappor som lik som jag behövde få lite information från varandra och från personalen på barnhälsovården vad och hur man ska uppföra sig med barn runt två års åldern som har väldigt mycket egen vilja.
Det jag tog med mig därifrån var att för varje nej man säger till barnet ska man säga fem positiva saker. T ex vad bra att du plockade upp leksakerna! Vad trevligt att du äter så fint med gaffeln osv. Detta för att barnen ska få uppmärksamhet för de bra sakerna och vilja göra de bra sakerna för att få en uppmärksamhet. Då behöver inte de där grälen komma när barnet för tokiga saker för att få uppmärksamhet utan vet att gör jag bra saker så får jag det i alla fall. Så det ska jag försöka med, kanske inte slaviskt räkna fem positiva för varje nej men se till att mina ja blir fler än mina nej.
En annan sak som jag tog med mig därifrån som jag inte ens hade lagt en tanke på var hur jag uppmuntrar och stötar min man. Det är klart han också behöver höra att det där gjorde du bra och vad trevligt av dig att du plockade ur diskmaskinen med mera. För det är roligare att göra dem sakerna då om man vet att någon uppskattar det :)

Nehe nu blir det visst lite amning tycker Leia! 

3 kommentarer:

  1. Låter som en intressant kväll du var på, jag såg att det skulle vara föräldracafe på dagis men tänkte inte mer på det. Ja, det är mycket nej nej nej och åter nej just nu hos oss också då vår lilla donna testar oss ofantligt mycket. Hon vet mycket väl vad som gäller men gillar att utmana mitt tålamod flera gånger per dag. Hon är inte så förtjust i hennes lillasyster så hon får sig en smäll då och då och i stället för att skälla på henne försöker jag tänka att hon vill ha uppmärksamhet och att det måste vara super jobbigt och helt plötsligt behöva dela sin mamma och pappa med en annan skrutta. Jag ska tänka på det du skrev att för varje nej försöka åtminstone säga tre positiva saker. Sen är jag nog ganska duktig på uppmuntra min gubbe men kan tycka han skulle uppskatta det jag gör lite mer ;) Borde be han läsa din blogg, hihi
    Lycka till med dagis, det kommer bli så skojigt för Tuva, jag tycker det är kanon med dagis och den pedagogik de använder. De verkligen hittar på massa saker i kunskapssyfte. Den kan jag inte ge då jag varken har kunskapen eller orken just nu som lägger mycket av min tid till att amma och då är dagis ett par timmar om dagen perfekt!!! Och man hinner längta efter sin fis igen. / Michelle

    SvaraRadera
  2. Vad spännande med besök på förskolan. Förstår verkligen dina fjärilar i magen, mina är som kaniner bara blir fler och fler hela tiden ;) Sitter här hemma och stirrar på telefonen, har lämnat min store skrutt själv på nya förskolan :S

    Det där med att visa uppskattning för sin partner, det är svårt. Mycket lättare att gnälla på dem :)

    Hoppas att ni får ett underbart första möte på förskolan och tänk inte så mycke på vad Tuva hittar på för bus där, allt är ju nytt hon kommer bli som en virvelvind och ska testa allt :) Hon vet ju inte att hon får komma tillbaka dit, igen och igen och igen tills hon tröttnat på alla leksaker, barn och pedagoger :)

    Massa kramar

    SvaraRadera
  3. Jag tror att hon blir lite blyg och försiktig...
    Kram från farmor!

    SvaraRadera