onsdag 25 juli 2012

Tandis, strandhäng och hähä

Idag har det varit en fullspäckad dag och än är den inte slut för jag hör allt hur min stora tjej lever rövare på rummet fast hon borde sova så här dags. Så varför gör jag inte något åt det frågar ni er. Skojar ni!? Jag är ensam i fem minuter. Då bryr jag mig inte om ifall att hon sover, river övervåningen eller skriver brev till kungen! Nehe jag njuter av min tystnad. Min stund på dygnet. För jag vet att runt midnatt så vaknar hon igen och vill komma ner och sparka på sin mor.
Men tillbaka till dagen som började med att svärmor kom över för att passa Leia medan jag cyklade iväg till tandläkaren med Tuva. I mitt huvud passerade scener som att Tuva skulle riva ner alla borren, bita tandläkaren och fly med en plasthandske i munnen men tji fick jag för hon skötte sig kanon! Eller ja, så bra som min lilla Tuva kan. Hon gapade fint och lät tandläkaren titta i munnen och så visade hon hur hon borstar sina tänder och illustrerade även på en krokodil som de hade där, väldigt sött! Sen var hon trött på att sitta stilla ( 2minuter är faktiskt riktigt lång tid!! ) Så då passade hon på att dra ut alla lådorna som fanns där, kastade ut studsbollarna som de bjöd på, tryckte lite på datorn medans mamma  sprang efter, bad om ursäkt och försökte lyssna på informationen som tandis berättade. "Oj detta var ett barn med mycket energi! Mamma måste vara trött och längta till läggdags!"( läs detta med engelsk accent - i stil med Tony Irving i let's dance ). Men eftersom att hon var så duktig och satt stilla i 2 minuter och gapade fint så fick hon sina vindruvor som jag lovat henne!

Nu kommer vi till hähä, vilket ( tyvärr ) inte är nått alkoholhaltigt utan Tuvas nya favorit ord. Det betyder typ "skit på dig jag tänker aldrig göra som du säger" och hennes moster tyckte att det lät så sött i början. Men nu är till och med hon trött på det och tuggar snart fradga hon med nästa gång hon hör det. Speciellt efter idag då vi har hört det cirka 500gånger när vi var på stranden tillsammans. Blev smått tokig på att behöva vara på henne som en hök samtidigt som man har en liten bebis som är inne i sin fem månaders "ser inte jag min mamma så är jag dömd till döden" fas. Tack och lov så ser mina barn nu när mamma ber till gudarna att ta henne ifrån denna jord så då la sig Luvaloppan i vagnen och tittade på lejonkungen i min mobil en halvtimme och Leia låg nöjt och åt på ett gosedjur så att jag hann samla ihop lite energi igen och bli den mamma jag vill vara och inte en argbigga. Har jag nämt att jag saknar min man? ;)

När Tuva sedan gå fram till en liten tant och kastar sand i ansiktet på henne, då kände jag att det kunde vara startskottet till att packa ihop sig. Vet inte om jag eller de andra strandgästerna tyckte att det var på tidenatt vi gick. Men efter lite sanering av totalt nerbajsad UV-dräkt, vika ihop ett soltält från IKEA ( har jag nämnt att jag saknar min man? ) och plockat ihop hela bohaget för att hänga det på vagnen var vi på väg. Var bara tvungen att med lite blod, svett och tårar putta den genom 1dm sand.

Nehe nu får ni lite sköna bilder att titta på. Dessa togs när barnen vilat och mamma var på bra humör igen!

Så här ska man borsta tänderna Tandis!



Skönt att sova vid stranden.

Syrran

Tuvas idol

Dagens fångst ( fy fasen så äckligt!!)

Isak visar hur man fångar man(g)eter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar